Rabu, 25 September 2019

PENGURUSAN PEMBELAJARAN (PENETAPAN MATLAMAT DIRI DAN AKADEMIK)

PENGURUSAN PEMBELAJARAN

2.1 PENETAPAN MATLAMAT DIRI DAN AKADEMIK



Keupayaan pelajar merancang matlamat yang yang ingin dicapai sebagai seorang pelajar Institut Pelajar Tinggi merupakan permulaan yang bagus bagi pengurusan pembelajaran yang baik. Kesedaran diri dan penilaian kendiri ialah permulaan yang baik bagi merancang suatu pengurusan pembelajaran yang baik.Bagi mendapatkan penetapan matlamat diri dan akademik yang baik perlu mempunyai ciri-ciri.




Antara ciri- ciri yang terdapat dalam matlamat diri dan akademik yang berkesan ialah:


  • Matlamat yang ditetapkan ialah pilihan sendiri ( menetapkan matlamat sendiri )
  • SPECIFIC- Matlamat haruslah spesifik dan mempunyai perkaitan misi pelajar.Matlamat mestilah jelas.
  • ATTAINABLE - Matlamat mestilah realistic, mencabar dan boleh dicapai. Mengenali keupayaa seperti kebihan dan kelemahan adalah penting.
  • MEASURABLE - Matlamat boleh diukur merujuk sesuatu yang menunjuk keputusan atau kehendak pencapaian akhir pelajar yang dicapai sepanjang masa dalam memenuhi matlamat tersebut.
  • RELEVENT - Matmamat harus releven kepada perkara yang ingin dicapai
  • TIME BOUNDED - Matlamat mesti mempunyai tempoh masa yang sesuai untuk mencapai matlamat.
Contoh matlamat diri dalam jangka masa yang pendek:
  • Saya akan menyiapkan semua kerja rumah pada hujung minggu ini.
Contoh matlamat diri dalam jangka masa yang panjang:
  • Setelah habis belajar di peringkat sarjana muda ini saya akan melanjutkan pelajaran saya ke peringkat sarjana dalam jangka masa lima tahun ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PENGURUSAN PEMBELAJARAN ( PENETAPAN MATLAMAT DIRI DAN AKADEMIK)

PENGURUSAN PEMBELAJARAN 2.1 PENETAPAN MATLAMAT DIRI DAN AKADEMIK Keupayaan pelajar merancang matlamat yang yang ingin dicapai sebagai ...